Günter És Hercules- avagy Gigantikus Középkor
Günter És Hercules- avagy Gigantikus Középkor
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Csapatok
 
Témák
 

CSS Codes

Csobi-napló

Második és harmadik hét, avagy Borbély Szilárd A testhez és a rapszövegek (OMS, HB)

2014.03.09. 12:21, gunterhercules
A legenda, avagy a test sanyargatása felé

A második héten ez történt.... 2014.február 24. 9.E

 

Csendesebb frontális órát terveztem, mely során a vallomás műfaját és A kerti jelenetet vizsgáljuk meg. A problémák a könyvekkel kezdődtek, nem volt mindenki előtt.

A műfaj jellemzői, a szöveg címében rejlő kert-toposz, aztán a középkori sajátosságok (világnézetre utalóbizonyítékok, sorok) után a költői eszközöket vettük sorra, metaforák, megszemélyesítések, költői kérdések, felkiáltás. 

Közben haladtunk a szöveggel, a szakaszos olvasás mindenképp indokolt volt, de még így is láttam, hogy unják. Az út-toposz értelmezése megint közös megbeszéléssel történt, illetve aztán mindezt a kerettörténetre vonatkoztattam: lassan elindultunk arra, hogy a főszereplő Herculesünk vallomását megírjuk. Ehhez először "ami elhangzik, az igaz"-elven összegyűjtöttük a tulajdonságait, mindenki mondhatott egy tulajdonságot.

Következő órán a személyiségéhez kapcsolódóan kell vallomást írni, de az jutott eszembe, hogy a másik osztály írja meg Herculesét, és Günterét írják meg a B-sek. Így megint van közös figyelem, egymáshoz illeszkedés. 

Nem volt túl izgalmas óra, de azt is tudom, ez rajtam is múlt, illetve a témán is. 2014. február 25.

A nap konfliktussal indult: hiába írtam ki az osztálycsoportba, hogy röpdolgozatot írunk, óra előtt megkerestek, hogy nem tudtak felkészülni. A mellébeszélésük bántott, hiszen a blogon fent van minden, de ők nem találták az anyagot, elmondásuk szerint.. KÉrtem, legyenek őszinték, és abban maradtunk, akkor jövő héten írunk.

Az órára érkezvén szigorúságot mutattam, közben tök elszomorodtam, mi a csudáért van az, hogy a szigor, a kötelek kellenek nekik is. Frontális oktatás, diktálás, az általam oly problémásnak ítélt fogalmak, és a diktálás után rá is kérdeztem, számukra ez miért kedvesebb. Persze csak hallgattak, maradt a tananyag: a vallomás után a himnusz műfaja és Assisi munkássága. Annak kapcsán kezdtem el a Borbély-versről beszélni megint, de egy kicsit más irányt vett a dolog, a szexuális felvilágosítás felé haladtunk. A diákok először zavarba jöttek, aztán 

 

2014. február 27.

A vers felolvasásával kezdtünk, az első sor: "A testek csak grammatikák" értelmeztük. A grammatikára kérdeztem rá, nekik mit jelent ez a kifejezés, mit jelent, hogy a test nyelvtan, Dávid  azt mondta, hogy a dolgok saját funkciójára utal ez, mindnek külön van saját szerepe, Máté szerint szabályt jelent akkor a test, illetve az egymástól való függést. Kértem, ezt gondoljuk végig, mondjanak konkrét példákat a saját életükből, amikor ehhez hasonló dolog történt velük, vagyis a test, a nyelv függést, szabályt jelentett. 

Végül arra a konklúzióra jutottunk, hogy az adott helyzettől, közegtől, tértől, személytől mind függ, hogy milyen nyelvet használnak, hogyan fejezik ki önmagukat.

A látás a tér része, szólt az idézet, ezt kötöttem össze az előző sorral, vagyis azt vizsgáltuk meg, hogy a testük mit fejez ki, azonos-e a bennük megfogalmazódott érzéssel, gondolattal. Patrikot kértem meg, hogy merevítse ki a pózt, és a többiek értelmezték azt, majd Krisztián és Bébé egy-egy mozdulatát is kiemeltem. Az összehasonlítás a belső gondolatokkal sikeres volt, rámutattunk arra, van, hogy ugyanazt érzi, és mutatja, máskor épp ellentétes dolgokat.

A nyelv másik regisztere , a hallható nyelv, a beszédhez kapcsolódó gyakorlat volt a következő, itt választaniuk kellett egy tárgyat, és arról kellett fél percig beszélniük. Megható volt némelyik választás és történet: Tücsi folyamatosan vegzálta magát "Nem tudom, nem tudom", Patrik a kulcscsomó apropóján a nagyszülőkről, a betörőkről és a gagyi zárról beszélt, Dávid szemcsepp apropóján a saját látását és a neon hatását ecsetelte, Dominik a bankkártya kapcsán a szüleiről, a büszkeségről, hogy kap tőlük pénzt. Volt, aki valóban a tárgyra szorítkozott, Krisztián az irattárcáról, Peti a labdáról, és egy másképp megható történet volt Merci és a kajaklapát, Bébé és az anyukája által megtöltött flakon, Márió és a snüssz. 

A második órán folytattuk a játékokat, a test és a másik érzékelésével: tükörjáték, sziámi-gyakorlat és bizalomvirág. Utólag be kell látnom, hogy számukra ezek ismerős dolgok, az egymás testére való figyelés nem új dolog, az irányító - követő szerep okozott egyedül meglepetést: egyikben komfortosabban érezték magukat, másikban kevésbé. A második órán minden viccé akart válni, fáradtak, zizik, de ez a csütörtöki második óra gyakori velejárója.

Végül a vers gondolataival kötöttem össze mindazt, ami a testben történt, és kértem őket, hogy meséljenek a tapasztalataikról. Az előző belátáshoz Peti segített hozzá, hiszen mesélt arról, hogy éli meg, amikor a játék során minél messzebbre kell kerülnie az ellenféltől, hogy az ne érezhesse meg a teste mozgását. Patrik a birkózásnál ugyanezt emelte ki: mindig le kell reagálnia az ellenfelét, Merci is bekiabált, neki a páros kajakozásban kell figyelnie a társára.

 

 

 

2014. február 25. 9.b

Az óra elején a múlt óráról lemaradt utolsó körös munkát pótoltuk be, az "otthonmaradóknak" kellett elmesélni a hallott információkat. A vallomás műfajához bevezetésképpen itt is kértem, hogy rajzoljuk meg a herceget, és Günter tulajdonságai felkerültek a táblára, melyeket felhasználva az én házi feladatom következett: megírni a két herceg vallomását, melyből rá kell ismerniük majd a középkori sajátosságokra és a személyiségjegyekre, melyeket közösen alkottunk meg. 

A vallomás műfaja következett, mely jellemzőit először frontálisan, aztán a szövegelemzést közös megbeszéléssel dolgoztuk fel. A kerti jelenetet szakaszosan olvastam, és kérdezgettem őket: a beszédhelyzet, az elbeszélő és az Isten viszonyára utaló sorok, a középkori sajátosságok, világkép, gondolkodásmód jelent meg. A forma, vagyis a költői eszközök vizsgálata házi feladattal párosult, a blogra kell majd további példákat keresniük a szövegből. Itt voltak problémák, főleg a metonímia felismerésénél. 

Majd következett második órán a himnusz, melynek általános jellemzői után Assisi Szent Ferencről meséltem. Azt találtam ki, hogy összekötöm a Naphimnuszt, az aktuális veszteséggel, kortárs költőnk, Borbély Szilárd halálával, így téve élővé az irodalmat, és rámutatva arra, hogy mennyire jelenvaló, és illékony is az irodalom, az emberi élet.

A litera.hu-n posztolt A testhez című hét versét választottam, mely a Naphimnusz záró gondolatához, a testi halálhoz kötődött. Felolvasás előtt beszéltem a szerző munkásságáról, és előre felhívtam a figyelmet arra, hogy a nemiségre utaló szavakat fognak találni.

Elkezdték közben olvasni, fel is röhögtek, megint megálltam, és elmeséltem, hogy hogyan zavarta ki a valamikori magyartanárom a diákokat, ha beleröhögtek egy versfelolvasásba. Majd beszélgetni kezdtünk ezekről a szavakról, hogy milyen is a nyelv, mennyire nincsenek korrekt szavaink, vagy trágár, vagy finomkodó vagy biológiai szakszavakat használunk.

 

Ezután már megszületett a figyelem, csökkent a zavar is. Felolvastam a verset, és bevezetésképpen arra utaltam, meg ne ijedjenek, bizonyos keretek között minden gondolatuk helytálló, és érzésük igaz, az a fontos, hogy figyeljenek, hogy adjanak teret és időt a szöveggel és a gondolattal, az érzéssel való találkozásnak. És akkor elkezdődött. A címhez kapcsolódóan folytattunk meditációt, ezek a válaszok születtek: a ritmusa nyomasztó lüktetésű, valamiféle toporgás, föl-alá mozgás figyelhető meg benne, nem pozitív, ellentmondás figyelhető meg: "minden csak gondolat", illetve a test között, ugyanakkor test és lélek egységéről is beszél, romlottság, halál, elkeseredettség és őszinteség fogalmait érezték a versben, illetve azt, hogy egy gondolkodó emberrel találkozunk, aki testi és lelki összeomlásának kezdetén van. Másnapra drámaórát dolgozok ki a Borbély-vershez.

 

 

2014. február 26. szerda 9.b

Körberendezték a székeket, ahogy kértem, de arra érkeztem meg, hogy L. az ajtóban vár, és azt mondja, be sem fog jönni, írjam be igazolatlannak. A vele való konfliktust beszélgetéssel, illetve az általa kínált lehetőségek elfogadásával sikerült feloldani: meglepte a válaszom, miszerint jó, akkor nem kell bejönnie, jó, akkor nem kell részt vennie a drámaórán. Ennek az lett az eredménye, hogy a legaktívabb csapattag lett.

Kiosztottam a versből kiemelt idézeteket, melyeket asztalterítő technikával kellett megbeszélniük. "A testek csak grammatikák.": Miért pont grammatika?, a léleké az igazi szerep, a testek csak "bábok", a test csak eszköz. "A nyelv a test beszéde": amit nem tudsz testbeszéddel elmondani, azt szóban tedd, milyen nyelvről beszélünk?, minden embernek ki kell fejeznie magát, a test önmagában nem mond el mindent, a lelkünk kell kifejeznünk, kimondjuk, amit gondolunk, miért pont a test beszéde? "A nyelv a látható világ": amivel kommunikálunk, a gondolatiság és a valóság közt kapcsolat van, főleg ezt érzékeljük a környezetből, a nyelv teszi színessé az életet, sok kultúrát mutat meg, a láthatatlan és a látszó ellentéte feszül közte, az anyagi és szellemi világ kettőssége is benne van. "A test a tér leképezése", mely szerintük érdekes megfogalmazás, minden test egyedisége van mögötte, a test csak agy tárgy ebben az olvasatban, változatos, a test képzete nem valós, csak egy fogalom, mely a dimenzió és a fotográfia fogalmait is mozgósítja.

Ez a bemelegítésképpen zajló metaforaelemzés aztán a test mint nyelv, a test mint közlő tér gondolatában folyt tovább. Megkértem őket, hogy minden csapatból egy ember jöjjön, és üljön le a kijelölt székekre úgy, ahogy éppen érzik magukat. Végigjátszottuk, hogy a nyolc emberről kintről mi látszik, és aztán megfordítottuk: vajon ők mit szerettek volna közvetíteni, milyen érzés van bennük. Pl. Pali Beát zárkózottnak gondolta, utóbb kiderült, valóban a félelem és a zárkózottság érzete dominált benne. Rita testtartását unottnak látta Robesz, ő azonban a befelé fordulás, a saját problémáival való foglalkozás érzését kereste a testben. Martin szerint Máté idegesnek látszik, mérgesnek és zárkózottnak, Máté viszont csupán a fájdalom miatt tette a kezét a szeme elé.

Tisztáztuk, hogy az, amit mutatunk, és az, amit mások ebből következően rólunk gondolnak, bizony sokszor nem egyezik, és nagyon kell figyelnünk, hogy ne saját ítéletünket vetítsük a másik emberre. A kommunikációt is pontosítottuk, ítélkezés helyett a "Szerintem..." kezdetű mondatokra javítottam a megszólalásaikat, illetve az "Én azt érzem, hogy ő.."-re.

A kinti és a benti világ különbségei következtek. Elmeséltem nekik egy történetet a kollégiumi éveimből, hogy nem mindegy, mi táncolunk, és mások fütyülnek, vagy mi zenélünk, és arra mások táncolnak. Így következett a tükörjáték, melyet Barbival szemléltettem, aztán kértem, hogy akinek van kedve, próbálja ki, már csak 4-5 perc volt hátra. A kettősség tökéletesen érzékelhető volt, a tükörjátékban résztvevők az irányító és az irányított szerepét is megélték, a körben ülők pedig megfigyelhették a tükörjátékosokat.

 

2014. február 27. 9.b

A hetedik óra mindig problémás, most megállított még az osztályfőnökük is, miszerint páran hiányozni fognak egy az osztályban lévő konfliktus miatt. Az összegzés, felidézés után egy tapsos játékkal folytattuk, az volt a célom, hogy a ritmus és a testi érintés is közös tapasztalatunk legyen végre. Nagyon élvezték, hatalmasakat nevettek közben. Majd áttérve újra a versre, a négy- és háromfős csoportokban kellett egy sort választaniuk, mely sorhoz mozdulatot készítettek. Körbejártam, segítettem, de alapvetően értették, és nagyon kreatív megoldások születtek.

A sorokat, az "osztály versét" egymás után kétszer olvastam fel, egészen megható volt a mozdulatsor. Megköszöntem az órai munkát, és a tegnapi Csobi Soundon való részvételt is, hiszen valóban a "Jóisten tenyerén ültünk", és az is jólesett, hogy rákérdeztek tegnap Facebookon, hogyan és mikor értékelem a vallomást: mondtam, jegyet semmiképpen nem adok, hisz nem osztályozhatom a lelküket, de mennyiségre adok pluszt, és kértem, noszogassanak, figyeljenek ők erre, mert én a pluszok adásában következetlen vagyok - elfelejtem a létét.

 

Nagy tanulság, hogy a sportosztály testi érzékelése mennyivel fejlettebb, illetve őket több inger éri, míg a B-seknél a kreativitás, a gondolatiság hangsúlyosabb, tehát a testi oldalt kell erősíteni. A sportosztályban a 4 lány a 14 fiúval szemben érezhetően fiús közeg, harsányabbak, sokkal fogékonyabbak a poénokra, és ők maguk is folyton versenyeznek ebben, ki a viccesebb, de érzékenyek, és ha nem értenek valamit, egy sort, egy idézetet, arra rákérdeznek, őszinte kíváncsisággal és tudássszomjjal várják a választ. Az edző-ség tisztelete erősen él, náluk mintha a szerepemből adódna először a tisztelet, de most nem mondtam nagyot, mert a B-seknél is megvan ez. De valahogy más. Izgat ez az edző dolog, kéne interjúkat csinálni edzőkkel, hogy megértsem, és diákokkal, akik edzőkkel vannak, milyennek is kel lennie, ki a jó edző stb. Ezt belevonni az istenképbe? és a tárgyfetisizálás problémája? Hogy van egy tárgynak lelke?

 A harmadik héten pedig... 2014. március 3-7.

Ez most egy rövidebb napló lesz, a nagy tapasztalattal, hogy nem lehet megúszni az aznapi bejegyzést, mert aztán elúszik a hét, és vasárnap nehezebb visszaemlékezni az egész heti anyagra.

Dolgozatot írtunk a keddi órákon mindkét osztályban, a hét feladata pedig a Halotti Beszéd és az Ómagyar Mária-siralom volt, a Stabat mater után. Előkészítettem számukra egy jegyzetet, így a szövegértés és szövegfeldolgozás újabb (páros, illetve egyéni) munkaformáit alkalmaztuk.

A bevezetés, vagyis a himnusz műfajának megismerését követően Jacopone da Todi Stabat mater című műve még frontálisan, diktálva került a füzetükbe, ezt indokolta az is, hogy a dolgozatírás miatt a padokat három oszlopban hagytuk. Kellett is, hiszen kiderült, vannak homályos foltok: például az időmértékes verselés tekintetében. A két osztály között egyértelműen látszik a különbség: míg a B osztály inkább intellektussal akar mindent megoldani, az E osztály az ilyen feladatok során hamarabb elfárad. Őket több inger kell, hogy érje, folyamatosan meg kell őket szólítani, és olyan mondatokkal, ahol előtérbe kerül az egyéniségük, ahol személyesen érzik magukat megszólítva. A játékos feladatok során a B-sek inkább a kreatív, művészibb megoldásokat szorgalmazzák, az E-sek hamarabb és inkább mennek el a vicc felé, mindenben a lazulást keresve. Bár a Borbély Szilárd versének elemzése kapcsán az E-sekkel igen intim és mély beszélgetésekre került sor, a végén „egymásnak adták a labdát”, hogy lehetne kifordítani a mondatokat, hogy ne legyen annyira komoly. Ezt kihasználva, erre építve haladok majd tovább, a különbségekből erényt kovácsolva és utat lerakva.

A közös pont a szövegelemzésnél az volt, hogy az egyik szövegnél „Tudom”, „Tudni akarom”, „Kérdést vet fel bennem” jelöléseket kellett használniuk, miközben szakaszosan felolvastam a  szöveget, és a főbb fogalmakat kiemelve közösen tanultunk. Óra végére így mindenki tudta az OMS-hez és a HB-hez kapcsolódó legfontosabb adatokat. A hiányzó és a nem értett adatokat egymástól tanulták meg, pedagógiai helyzet volt, amikor az egyik fiút lewikipédiázták, mondván, ő mindent tud, és ennek persze volt éle, de sikerült magyarázattal és azzal, hogy ő lett az egyetlen információforrás, elérni, hogy értékként tekintettek a kissé különcnek tűnő fiúra. A másik fogalomnál egy kevésbé aktív fiút kértem meg, hogy keresse meg a Google segítségével a hiányzó fogalmat, ő a megszólalást és a kerek mondatokban való fogalmazást gyakorolta így, és sikerült elérni, hogy végre ne csak felolvassa a füzetéből az adatokat, hanem saját szavaival megfogalmazva belássa, tudja, érti.

Aztán Sári Olivér egyszer csak elkezdett dobolni, mire eszembe jutott az aktuálisan hallott és diákjaim számára posztolt rapszöveg, melyben roma fiatalok rapelnek a tudás értékéről: http://hello90.444.hu/2014/02/27/roma-diakok-slamben-uzennek/?fb_action_ids=10201529950427160&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B805981852749323%5D&action_type_map=%5B%22og.recommends%22%5D&action_ref_map=%5B%5D

Így született meg a két rapszöveg, mely drámapedagógiai ritmusgyakorlat is volt egyben, a közös alkotás és teremtés öröme. Nagyon szerették, élveztké a közös zenét, és boldogan rögzítették is, hogy meglegyen emléknek. A B-sek megcsinálták az OMS, aztán az E-sek a HB-t.

Majd az E osztályban a legenda műfajához kapcsolódóan a test és sanyargatás témakörhöz egy őket jobban érintő focis szöveggel dolgoztunk csütörtökön. Losoncz Dávid Helyzetjelentés című szövegét  a napokban találtam, mely egyben groteszk, örkényi jellemzőket tartalmaz, másrészt azért is érdekes témáján túl, mert a szerző 18-19 éves korában írta, tehát a diákjaimhoz közeli korban.

Íme a szöveg:

A Zöld utcaiak csodacsatára vasárnap, a nagymeccs előtt végignézi, ahogy a Bankó család zuhanó cserepesvirága lemetéli Somló néni fejét.
Somló, szül. Bercsényi Jolánka.
Helyzetteremtésnek jó, nem?
A guruló fej már a gyermekfőt is állásfoglalásra készteti az élet értelmét illetően. Eddig tisztán látta a felezővonalat, emlékezett a múlt heti védelmi hibákra, és tudta, hogy ma győzniük kell. Győzni kell és kész. Ekkor robbant vasárnapjába ez az őszülő, szemüveges fejforma.
Megzavart, koravén lurkó.
Ezek után hogyan gondolkodjon gólarányokban?
Egészen másként alakulna a történet, ha "az eset" a nagymeccs utánra halasztódna.
A tizenéves csodacsatár vasárnap, a megnyert nagymecss után végignézi, ahogy a Bankó-család zuhanó cserepesvirága lemetéli Somló néni fejét.
Ezek után hogyan gondolkodjon gólarányokban?
A különbség érezhető, nem?

Itt abból indultam ki, hogy írják össze, kinek mit jelent a meccs és a verseny. A fogalmak közül egyet kellett választaniuk, és azok rendszerezésével alkottak csoportokat. Így lett egy csoport, mely az akarat, koncentráció, tisztelet, bizalom és küzdőszellem (1), egy másik, mely az ajándék, új lehetőség a bizonyításra, megmérettetés fogalmait (2) és egy harmadik, mely az izgalom, életérzés, az életem része, felszabadultság fogalmakkal dolgozott tovább.

Érveket kellett belőlük fogalmazniuk, de úgy, hogy az érvvel a csoport minden tagja egyetértsen. Ezeket aztán felolvasták, és egy másik csapat mondatai közül kellett választaniuk egy mondatot, melyet video formájában kellett bemutatniuk, itt is a csapat közös döntésén volt a hangsúly. A választott mondatok: „A verseny izgalom, mert minden hétvégén eljön.”, „A verseny akarat, mert ha mélypontra kerülsz, fel kell küzdened magad.”, „A verseny ünnepnap, mert egész héten dolgozol, hogy megünnepelhesd hétvégén vele.”

Mindennek aktualitása az egyik fiú hétvégi versenye, mely miatt aznap fél liter vizet ihatott csak, illetve egy lány első helyezése Írországban. Egészen máshogy kell a sportolókhoz fordulni, de a következtetés általános érvényű: minden osztályhoz másképp, minden diákhoz külön, egyesével. Tudom, hogy ez álom, nehéz is, de törekedni kell rá, mert meghálálja magát, és csak így érdemes.

 

2014.február 24. 9.E

 

Csendesebb frontális órát terveztem, mely során a vallomás műfaját és A kerti jelenetet vizsgáljuk meg. A problémák a könyvekkel kezdődtek, nem volt mindenki előtt.

A műfaj jellemzői, a szöveg címében rejlő kert-toposz, aztán a középkori sajátosságok (világnézetre utalóbizonyítékok, sorok) után a költői eszközöket vettük sorra, metaforák, megszemélyesítések, költői kérdések, felkiáltás. 

Közben haladtunk a szöveggel, a szakaszos olvasás mindenképp indokolt volt, de még így is láttam, hogy unják. Az út-toposz értelmezése megint közös megbeszéléssel történt, illetve aztán mindezt a kerettörténetre vonatkoztattam: lassan elindultunk arra, hogy a főszereplő Herculesünk vallomását megírjuk. Ehhez először "ami elhangzik, az igaz"-elven összegyűjtöttük a tulajdonságait, mindenki mondhatott egy tulajdonságot.

Következő órán a személyiségéhez kapcsolódóan kell vallomást írni, de az jutott eszembe, hogy a másik osztály írja meg Herculesét, és Günterét írják meg a B-sek. Így megint van közös figyelem, egymáshoz illeszkedés. 

Nem volt túl izgalmas óra, de azt is tudom, ez rajtam is múlt, illetve a témán is.

 

2014. február 25.

A nap konfliktussal indult: hiába írtam ki az osztálycsoportba, hogy röpdolgozatot írunk, óra előtt megkerestek, hogy nem tudtak felkészülni. A mellébeszélésük bántott, hiszen a blogon fent van minden, de ők nem találták az anyagot, elmondásuk szerint.. KÉrtem, legyenek őszinték, és abban maradtunk, akkor jövő héten írunk.

Az órára érkezvén szigorúságot mutattam, közben tök elszomorodtam, mi a csudáért van az, hogy a szigor, a kötelek kellenek nekik is. Frontális oktatás, diktálás, az általam oly problémásnak ítélt fogalmak, és a diktálás után rá is kérdeztem, számukra ez miért kedvesebb. Persze csak hallgattak, maradt a tananyag: a vallomás után a himnusz műfaja és Assisi munkássága. Annak kapcsán kezdtem el a Borbély-versről beszélni megint, de egy kicsit más irányt vett a dolog, a szexuális felvilágosítás felé haladtunk. A diákok először zavarba jöttek, aztán 

 

2014. február 27.

A vers felolvasásával kezdtünk, az első sor: "A testek csak grammatikák" értelmeztük. A grammatikára kérdeztem rá, nekik mit jelent ez a kifejezés, mit jelent, hogy a test nyelvtan, Dávid  azt mondta, hogy a dolgok saját funkciójára utal ez, mindnek külön van saját szerepe, Máté szerint szabályt jelent akkor a test, illetve az egymástól való függést. Kértem, ezt gondoljuk végig, mondjanak konkrét példákat a saját életükből, amikor ehhez hasonló dolog történt velük, vagyis a test, a nyelv függést, szabályt jelentett. 

Végül arra a konklúzióra jutottunk, hogy az adott helyzettől, közegtől, tértől, személytől mind függ, hogy milyen nyelvet használnak, hogyan fejezik ki önmagukat.

A látás a tér része, szólt az idézet, ezt kötöttem össze az előző sorral, vagyis azt vizsgáltuk meg, hogy a testük mit fejez ki, azonos-e a bennük megfogalmazódott érzéssel, gondolattal. Patrikot kértem meg, hogy merevítse ki a pózt, és a többiek értelmezték azt, majd Krisztián és Bébé egy-egy mozdulatát is kiemeltem. Az összehasonlítás a belső gondolatokkal sikeres volt, rámutattunk arra, van, hogy ugyanazt érzi, és mutatja, máskor épp ellentétes dolgokat.

A nyelv másik regisztere , a hallható nyelv, a beszédhez kapcsolódó gyakorlat volt a következő, itt választaniuk kellett egy tárgyat, és arról kellett fél percig beszélniük. Megható volt némelyik választás és történet: Tücsi folyamatosan vegzálta magát "Nem tudom, nem tudom", Patrik a kulcscsomó apropóján a nagyszülőkről, a betörőkről és a gagyi zárról beszélt, Dávid szemcsepp apropóján a saját látását és a neon hatását ecsetelte, Dominik a bankkártya kapcsán a szüleiről, a büszkeségről, hogy kap tőlük pénzt. Volt, aki valóban a tárgyra szorítkozott, Krisztián az irattárcáról, Peti a labdáról, és egy másképp megható történet volt Merci és a kajaklapát, Bébé és az anyukája által megtöltött flakon, Márió és a snüssz. 

A második órán folytattuk a játékokat, a test és a másik érzékelésével: tükörjáték, sziámi-gyakorlat és bizalomvirág. Utólag be kell látnom, hogy számukra ezek ismerős dolgok, az egymás testére való figyelés nem új dolog, az irányító - követő szerep okozott egyedül meglepetést: egyikben komfortosabban érezték magukat, másikban kevésbé. A második órán minden viccé akart válni, fáradtak, zizik, de ez a csütörtöki második óra gyakori velejárója.

Végül a vers gondolataival kötöttem össze mindazt, ami a testben történt, és kértem őket, hogy meséljenek a tapasztalataikról. Az előző belátáshoz Peti segített hozzá, hiszen mesélt arról, hogy éli meg, amikor a játék során minél messzebbre kell kerülnie az ellenféltől, hogy az ne érezhesse meg a teste mozgását. Patrik a birkózásnál ugyanezt emelte ki: mindig le kell reagálnia az ellenfelét, Merci is bekiabált, neki a páros kajakozásban kell figyelnie a társára.

 

 

 

2014. február 25. 9.b

Az óra elején a múlt óráról lemaradt utolsó körös munkát pótoltuk be, az "otthonmaradóknak" kellett elmesélni a hallott információkat. A vallomás műfajához bevezetésképpen itt is kértem, hogy rajzoljuk meg a herceget, és Günter tulajdonságai felkerültek a táblára, melyeket felhasználva az én házi feladatom következett: megírni a két herceg vallomását, melyből rá kell ismerniük majd a középkori sajátosságokra és a személyiségjegyekre, melyeket közösen alkottunk meg. 

A vallomás műfaja következett, mely jellemzőit először frontálisan, aztán a szövegelemzést közös megbeszéléssel dolgoztuk fel. A kerti jelenetet szakaszosan olvastam, és kérdezgettem őket: a beszédhelyzet, az elbeszélő és az Isten viszonyára utaló sorok, a középkori sajátosságok, világkép, gondolkodásmód jelent meg. A forma, vagyis a költői eszközök vizsgálata házi feladattal párosult, a blogra kell majd további példákat keresniük a szövegből. Itt voltak problémák, főleg a metonímia felismerésénél. 

Majd következett második órán a himnusz, melynek általános jellemzői után Assisi Szent Ferencről meséltem. Azt találtam ki, hogy összekötöm a Naphimnuszt, az aktuális veszteséggel, kortárs költőnk, Borbély Szilárd halálával, így téve élővé az irodalmat, és rámutatva arra, hogy mennyire jelenvaló, és illékony is az irodalom, az emberi élet.

A litera.hu-n posztolt A testhez című hét versét választottam, mely a Naphimnusz záró gondolatához, a testi halálhoz kötődött. Felolvasás előtt beszéltem a szerző munkásságáról, és előre felhívtam a figyelmet arra, hogy a nemiségre utaló szavakat fognak találni.

Elkezdték közben olvasni, fel is röhögtek, megint megálltam, és elmeséltem, hogy hogyan zavarta ki a valamikori magyartanárom a diákokat, ha beleröhögtek egy versfelolvasásba. Majd beszélgetni kezdtünk ezekről a szavakról, hogy milyen is a nyelv, mennyire nincsenek korrekt szavaink, vagy trágár, vagy finomkodó vagy biológiai szakszavakat használunk.

 

Ezután már megszületett a figyelem, csökkent a zavar is. Felolvastam a verset, és bevezetésképpen arra utaltam, meg ne ijedjenek, bizonyos keretek között minden gondolatuk helytálló, és érzésük igaz, az a fontos, hogy figyeljenek, hogy adjanak teret és időt a szöveggel és a gondolattal, az érzéssel való találkozásnak. És akkor elkezdődött. A címhez kapcsolódóan folytattunk meditációt, ezek a válaszok születtek: a ritmusa nyomasztó lüktetésű, valamiféle toporgás, föl-alá mozgás figyelhető meg benne, nem pozitív, ellentmondás figyelhető meg: "minden csak gondolat", illetve a test között, ugyanakkor test és lélek egységéről is beszél, romlottság, halál, elkeseredettség és őszinteség fogalmait érezték a versben, illetve azt, hogy egy gondolkodó emberrel találkozunk, aki testi és lelki összeomlásának kezdetén van. Másnapra drámaórát dolgozok ki a Borbély-vershez.

 

 

2014. február 26. szerda 9.b

Körberendezték a székeket, ahogy kértem, de arra érkeztem meg, hogy L. az ajtóban vár, és azt mondja, be sem fog jönni, írjam be igazolatlannak. A vele való konfliktust beszélgetéssel, illetve az általa kínált lehetőségek elfogadásával sikerült feloldani: meglepte a válaszom, miszerint jó, akkor nem kell bejönnie, jó, akkor nem kell részt vennie a drámaórán. Ennek az lett az eredménye, hogy a legaktívabb csapattag lett.

Kiosztottam a versből kiemelt idézeteket, melyeket asztalterítő technikával kellett megbeszélniük. "A testek csak grammatikák.": Miért pont grammatika?, a léleké az igazi szerep, a testek csak "bábok", a test csak eszköz. "A nyelv a test beszéde": amit nem tudsz testbeszéddel elmondani, azt szóban tedd, milyen nyelvről beszélünk?, minden embernek ki kell fejeznie magát, a test önmagában nem mond el mindent, a lelkünk kell kifejeznünk, kimondjuk, amit gondolunk, miért pont a test beszéde? "A nyelv a látható világ": amivel kommunikálunk, a gondolatiság és a valóság közt kapcsolat van, főleg ezt érzékeljük a környezetből, a nyelv teszi színessé az életet, sok kultúrát mutat meg, a láthatatlan és a látszó ellentéte feszül közte, az anyagi és szellemi világ kettőssége is benne van. "A test a tér leképezése", mely szerintük érdekes megfogalmazás, minden test egyedisége van mögötte, a test csak agy tárgy ebben az olvasatban, változatos, a test képzete nem valós, csak egy fogalom, mely a dimenzió és a fotográfia fogalmait is mozgósítja.

Ez a bemelegítésképpen zajló metaforaelemzés aztán a test mint nyelv, a test mint közlő tér gondolatában folyt tovább. Megkértem őket, hogy minden csapatból egy ember jöjjön, és üljön le a kijelölt székekre úgy, ahogy éppen érzik magukat. Végigjátszottuk, hogy a nyolc emberről kintről mi látszik, és aztán megfordítottuk: vajon ők mit szerettek volna közvetíteni, milyen érzés van bennük. Pl. Pali Beát zárkózottnak gondolta, utóbb kiderült, valóban a félelem és a zárkózottság érzete dominált benne. Rita testtartását unottnak látta Robesz, ő azonban a befelé fordulás, a saját problémáival való foglalkozás érzését kereste a testben. Martin szerint Máté idegesnek látszik, mérgesnek és zárkózottnak, Máté viszont csupán a fájdalom miatt tette a kezét a szeme elé.

Tisztáztuk, hogy az, amit mutatunk, és az, amit mások ebből következően rólunk gondolnak, bizony sokszor nem egyezik, és nagyon kell figyelnünk, hogy ne saját ítéletünket vetítsük a másik emberre. A kommunikációt is pontosítottuk, ítélkezés helyett a "Szerintem..." kezdetű mondatokra javítottam a megszólalásaikat, illetve az "Én azt érzem, hogy ő.."-re.

A kinti és a benti világ különbségei következtek. Elmeséltem nekik egy történetet a kollégiumi éveimből, hogy nem mindegy, mi táncolunk, és mások fütyülnek, vagy mi zenélünk, és arra mások táncolnak. Így következett a tükörjáték, melyet Barbival szemléltettem, aztán kértem, hogy akinek van kedve, próbálja ki, már csak 4-5 perc volt hátra. A kettősség tökéletesen érzékelhető volt, a tükörjátékban résztvevők az irányító és az irányított szerepét is megélték, a körben ülők pedig megfigyelhették a tükörjátékosokat.

 

2014. február 27. 9.b

A hetedik óra mindig problémás, most megállított még az osztályfőnökük is, miszerint páran hiányozni fognak egy az osztályban lévő konfliktus miatt. Az összegzés, felidézés után egy tapsos játékkal folytattuk, az volt a célom, hogy a ritmus és a testi érintés is közös tapasztalatunk legyen végre. Nagyon élvezték, hatalmasakat nevettek közben. Majd áttérve újra a versre, a négy- és háromfős csoportokban kellett egy sort választaniuk, mely sorhoz mozdulatot készítettek. Körbejártam, segítettem, de alapvetően értették, és nagyon kreatív megoldások születtek.

A sorokat, az "osztály versét" egymás után kétszer olvastam fel, egészen megható volt a mozdulatsor. Megköszöntem az órai munkát, és a tegnapi Csobi Soundon való részvételt is, hiszen valóban a "Jóisten tenyerén ültünk", és az is jólesett, hogy rákérdeztek tegnap Facebookon, hogyan és mikor értékelem a vallomást: mondtam, jegyet semmiképpen nem adok, hisz nem osztályozhatom a lelküket, de mennyiségre adok pluszt, és kértem, noszogassanak, figyeljenek ők erre, mert én a pluszok adásában következetlen vagyok - elfelejtem a létét.

 

Nagy tanulság, hogy a sportosztály testi érzékelése mennyivel fejlettebb, illetve őket több inger éri, míg a B-seknél a kreativitás, a gondolatiság hangsúlyosabb, tehát a testi oldalt kell erősíteni. A sportosztályban a 4 lány a 14 fiúval szemben érezhetően fiús közeg, harsányabbak, sokkal fogékonyabbak a poénokra, és ők maguk is folyton versenyeznek ebben, ki a viccesebb, de érzékenyek, és ha nem értenek valamit, egy sort, egy idézetet, arra rákérdeznek, őszinte kíváncsisággal és tudássszomjjal várják a választ. Az edző-ség tisztelete erősen él, náluk mintha a szerepemből adódna először a tisztelet, de most nem mondtam nagyot, mert a B-seknél is megvan ez. De valahogy más. Izgat ez az edző dolog, kéne interjúkat csinálni edzőkkel, hogy megértsem, és diákokkal, akik edzőkkel vannak, milyennek is kel lennie, ki a jó edző stb. Ezt belevonni az istenképbe? és a tárgyfetisizálás problémája? Hogy van egy tárgynak lelke?

Az eleje

2014.02.21. 22:33, gunterhercules

Miközben a férfi már a második "veszett kutyát" gurította le a fröccse után, azon merengtem, miért bosszant, amit csinál. Miért lettem feszült az értetlenkedésétől,a  cinizmusától, vajon valóban gonoszkodni akar-e öncélúan, de aztán annyit mondtam, ne haragudj, de a hitetlenséged rólad szól, nem a diákjaidról.

Fél év távollét után a 9.b és 9.e osztályokkal való első találkozásomkor kértem, írják fel egy kis cetlire, mit szeretnének, mit gondolnak, mitől lesz jó a magyaróra. Számtalanszor előkerült a csoportmunka, a játék, a vidámság, és persze a másik oldalon a szorgalom, munka. Arra gondoltam, ha már úgyis új téma jön, akkor a szerintem számukra olykor nehézkes középkori vallásos műfajok, a himnusz, a prédikáció világát egy izgalmas kerettörténetbe kellene ágyazni.

Az izgat, hogyan tudom érdekeltté tenni őket és érdekessé a témát, vagyis hogyan szólítja meg őket mindez. Mitől lesz egy klasszikus téma, egy régi korszak mégis kortárs, milyen eszközök és módszerek vezetnek el a közös örömig, a holnapi nap öröméhez.

A "Veszett kutya" egy rövidital, vodka, csípős tabasco szósz és málnaszörp keveréke, volt szerencsém hozzá egy esküvőn, akkor "Maddog"-ként emlegettük, egész éjjel táncoltam utána. Ma egy beszélgetés alkalmával rá kellett döbbennem, hogy javíthatatlaul idealista vagyok, és nem sokban különbözöm ettől a kutyától.

Az asztaltársaságban ülő férfi mindenbe belekötött, mondván, a mai gyerekek nem értik, nem érzik, nem tudják.

Meggyőzni már senkit nem akarok, az asztal azon szélén ülő se gimnazistát nem látott, se olyan magyarórát, ahol közös gondolkodásra invitálják a diákot. Egyre inkább hiszek ebben. Hogy a közösen teremtett szabad terek, a beszélgetés otthonossága, a biztonság, melyben vállalhatja egy kamasz a gondolatait és érzéseit sokkal fontosabb, mint visszaköhögni a tankönyv adatait. 

A célom az, hogy felelős, gondolkodó emberekre találjanak magukban, rájöjjenek, hogy minden bennük van, és a társak rengeteget segíthetnek azzal, hogy tükröt tartanak. Nem lehet eléggé türelmesnek lenni. A diákokhoz fordulni, elfogadónak és empatikusnak lenni bizony a legszebb, amit ember tehet. A bennük így növesztgetett önbizalom, hit és erő a későbbiekben az a talapzat, amire aztán építkezhetnek, mindegy, hogy a családi viszonyaikról, munkavállalási döntéseikről legyen szó. 

Ha én elhiszem, hogy tudják, érzik, létezik, tudni fogják, érezni és létezik. Ez olyan kölcsönösséget teremt, mely egy őszinte és bizalomra épülő kapcsolat alapja. Szerintem csak ebben a térben lehet és érdemes tanítani, élni.

Naplók

2014.02.19. 22:48, gunterhercules

9.E NAPLÓ

2014. február 17. 9.e 1. óra

Megbeszéltük a kezdő lépéseket, az osztály csoportokba rendeződött. Még nem volt nevük, sürgettem, hogy végezzék el a feladatot, hiszen óra előtt meg kellett volna tenniük. Így lett a herceg neve Hercules, az Elysium vára már megvolt.

Éreztem, sok az információ egyszerre, de hasznos a többszöri ismétlés, és az efféle figyelemmel eltöltött idő mindig megtérül. Nekem is nehézséget okoz még ennyi mindenre figyelni, hiába a sok óra készülés, mindig lehetne jobbat, többet.Ugyanakkor hiszem, hogy az improvizációnak legalább akkora súllyal kell szerephez jutnia, mert ettől lesz élő az óra.

A problémát a „Tegyél jót” alprojekt okozta, hiszen a B-sek kétszer annyian vannak. Így egyelőre az E-sek 2 embert kell, hogy válasszanak, a többit tovább kell gondolnom.

Találtak maguknak csoportnevet, és egyeztettünk, kinek van telefonja, mely használható a munkához. Kiválasztottuk, ki lesz a fotós.

Az „élet és halál” három állóképével indultunk, és megtudtam, hogy van arra lehetőség, hogy egybeszerkesszék. nagyon örültem, Photogrid a program neve. Így módosítottunk: szerkesztve kellett felrakniuk a Facebook-csoportba. utána mindenki kapott egy másik csoportot, és annak a képeit kellett elemeznie: elgondolkodnia arról, hogy vajon az élet és a halál mely jellemzőit használták fel a szoboralkotás során. Ezt kommentben jelenítették meg a képek alatt.

Az óra végén diktálással pihentünk: kettős világkép, kettős emberkép.

2014. február 18- 9.e 2. óra

Beszámoltam a blogról, a fontosabb feladatokat megismételtem, majd kiosztottam az előre elkészített aznapi anyagot. A középkori élet mindennapjaihoz kapcsolódó szövegeket kellett különböző módon feldolgozniuk, majd forgórendszerben, egy marad, 3 megy elven megosztották egymással a tanultakat.

Mindenkinek kellett a témájához kapcsolódóan 5 fogalmat választania, majd az „Élet a középkorban” (Állókép), a „Család, nők, gyerekek helyzete” (összehasonlítás: régen és ma, illetve érdekesség és személyes reflexió), az „Élet és halál” (Brueghel festményének imitálása és megbeszélése), „Ünnep” (Szimbolikus állókép).

2014. február 20. 3.-4. óra


A második kör következett a csoportmunkában. Az osztály nagyon fáradt volt, nyűgösek, kérdeztem, mi történt, de csupán az első két óra, a kémia és a matek fárasztotta le őket.

 
Ami engem zavart: időben elcsúsztunk, sokat beszéltek, zavarodottak voltak, aztán kiderült, a szövegeket nem is értették. Magyaráztam, a szöveget, az anyagot, illetve a feladatokat, emlyeketa  csoportoknak el kellett végezniük a szövegfeldolgozás során.
 
A második órára maradt két kör: ott felmerült némi probléma, hiszen a köztes órán testnevelésen elfáradtak. Megemeltem a hangom, úgy kértem őket, hogy dolgozzanak, és aztán amikor ezt megtették, 10 perc múlva megköszöntem, és elnézést kértem, hogy felemeltem a hangom, de másképp nem hallgattak el, többszöri szépen kérésre sem.
 
Ezután összefoglaltuk szóban az elmúlt órák anyagát, javítottam, helyesbítettem a jegyzetelésbeli hiányosságokat, és felhívtam a figyelmet arra, hogy a blogot hol találják, milyen jelszóval tudnak belépni, mi adolguk.
 
Az egyik lány M. nem bírta megállni, és folyton le akarta másolni a táblán lévő táblázatot, kétszer kértem, hiába. Majd azt találtam ki, jó, akkor írja lem de az ő felelősége lesz, hogy a hétfői órára mindenkinek benne legyen a füzetében. Egyik kiegészítésem a korstílus és stílusirányzat fogalma volt, a példákat már ők hozták nagyon ügyesen. Még lediktáltam a patrisztikát, mely utolsó mondatai, az önismeret szép kötőszalag volt a műfajok, illetve a vallomás műfajához. A keddi órán ebből a bevezetőből írunk dolgozatot. Megköszöntem a munkát. 
 
Ittaz önreflexióra kevesebb idő jut, többször kell őket szólongatni, ha nem figyelek oda, hamar játszani kezdenek vagy beszélgetni. Állandóan figyelni kell rájuk, a feladatok során még nem belső a motiváció, aztán viszont a kényszerítésre jobban hallgatnak. 
 
Különben nagyon kedvesek, jóindulatúak, fontos számukra a dicséret, hálásak minden jó szóért.
 

 

 

9.B NAPLÓ

2014. február 18. 9.b 1.-2. óra

Az E-sek után már tudtam, hogy egy fél óra legalább elmegy az egyeztetéssel, viszont itt is nagy ajándékot kaptam: Kriszti felajánlotta, hogy elkészíti a blogot, melynek szükségessége már egyértelmű lett.

Megszületett a megoldás a „Tegyél jót!”-projektre is. Megint beláttam, a matematikai gondolkodás során én lefagyok, leblokkolok, de talán élvezem is, hogy játszom a hülyét, mondjuk ezen változtathatnék akár.

A dupla segítésben maradtunk. Az első óra végére épp csak 9 perc maradt, szobor és fotó, majd annak feltöltése.

A megbeszélés és a komment a második órára csúszott. A szobrok során nagyon kreatív és izgalmas, szimbolikus megoldásokra láttam példát, mélyérzésű diákok, nem kérdés.

A kommentekben megjelenő információkat később fel tudtam használni átvezetésként a diktálós anyagrészhez, a kettő (mai és akkori) értelmezés különbségeire világítva rá. A kettős világkép és kettős emberkép pedig az ő tudásukra épült, hiszen a kitöltött bal oszlop (földi világ és test) mellé maguktól tudták mondani a párokat, a jobb oldali információkat. Örültem, hogy tudom őket dicsérni, és elhiszik, hogy a tudás bennük van, nem én mondom a tutit.

Felmerült egy kérdés, hogy hol volt az első egyetem, melyre nem tudtam a pontos választ, az Itália a fejemben volt, de az még kevés. Mondtam utána nézek, illetve lkértem, keressenek rá a neten. Utólag délután a csoportban is posztoltam az infót a pontos hellyel.

 

2014. február 19. 3. óra

Az osztály tüneményesen, boldog névnapottal várt, én pedig Krisztiéknek köszöntem meg a blogot, illetve a csapatoknak a munkát. Aztán a szövegek kiosztása következett. A nyolc csapat nyolc szöveget kapott, és különféle módon kellett feldolgozniuk azokat. A közös pont a fogalomgyűjtés volt, illetve a technika: forgószínpad. Egy marad, három megy. Lenyűgözött, hogy milyen csendben tudnak lenni, ha az instrukciókat mondom, működik a csendet-jel is, de értik, hogy érdemes figyelniük, hogy ne kelljen az időt húzni. Talán kevesebb idő jut unatkozni is, hiszen folyton jelen kell lenni. De bízom abban, pihenni is tudnak, megtalálják az időréseket. Miiután kiosztottam, csoportonként pontosítottam a zöld lapon lévő "saját feladatokat". Olivérrel egyezetttünk az időt illetően, aztán az osztállyal közösen a 3 perces forgásokban maradtunk, így is volt, hogy kevés volt az idő, ezért hosszabbítottunk. Az idővel bajom van még olykor.

Nagyon ügyesen, gyorsan dolgoztak. Igyekeztem segíteni, ha kellett, pontosítani. 

A végén azt kértem, kommenteljék a kérdést: "Mit tanultam a tanítás-tanulás során?" Már délután érkeztek válaszok, lelkesek, motiváltak, aktívak, öröm itt is, ott is. 

 2014. február 20. 4. óra

A második kör csoportmunka következett a csütörtöki 7. órában, készültem rá, hogy nehezen fogunk haladni, de kellemesen csalódtam. Egyszer megakadtak a forgásban, helycserében, de különben zökkenőmentesen ment minden. 

Fontos, hogy mindig belehallgassak, ellenőrizzem, esetleg magyarázzak, kiegészítsek, mert a kiosztott szövegek bizonyos részei nem voltak világosak, a szövegértésben félreértések is voltak.

Nem sikerült a végére érni a feladatnak, újra és újra belátom, a csoportmunka, a projekt elsősorban az időkeret miatt okoz nekem problémát, nem beszélve arról, hogy nem egyenlő mennyiségű a feldolgozandó anyag, szöveg, így vannak holtidők, amikor bizonyos csoportok már kész vannak, mások pedig még dolgoznak. A csendjel működik, így a fegyelmezés nem jelent problémát, a munkazaj persze fárasztó tud lenni, itt is azzal ügyeskedtem, hogy a nagy csoportmunka után a patrisztikát én mondtam el, jegyzetelniük kellett, illetve a csoportmunkákat összegezve szintén csak 1-1 embert szólítottam fel, a többi addig figyelt. Ez nagyon hasznosnak bizonyult: egyértelművé vált, mi fontos, pótolhatták az esetlegesen kimaradt részeket, javíthatták a téves információt.

Úgy döntöttem, az első héten a B, a másodikon az E fog önellenőrzést végezni, a harmadik héten pedig megvizsgáljuk, melyik milyen eredményt ér el, hol érzik a hasznát mindennek. Az én cetlijeimen folyton au időkeret jelenik meg, a hangzavar inkább csak az egész napos fáradtság miatt kerülne fel, különben a fene sem érti, miért szív le ennyire a tanítás. Valószínűleg ekkora intenzitással nem lehet minden órát végigvinni, de máshogy minek.

Következő héten már a műfajok következnek, ehhez felírtam a táblára őket, a fogalmakat lefotózták, és hétvégén mindenkinek be kell másolnia a füzetbe.

Nagyon tanulságos volt a Facebook-kérdés: mit tanultam a csoportmunka során: többségében azt emelték ki, hogy a lényeget gyorsabban kiszűrni, vázlatot írni, "Egyszerűbb dolgozni úgy,ha felosztjuk egymás között a feladatokat fontos a harmónia MNDIG AZ EGYSZERŰSÉGRE KELL TÖREKEDNI 

"Egyszerűség elve", " Fontos a munkamegosztás, ha időben akarunk végezni. Sok információból ki kell szűrni a lényeget, és vázlatosan kell leírni. A saját jegyzetnél egy a lényeg, hogy én értsem, mert onnantól kezdve el tudom mondani, ha kérdezik."

Fontos, hogy a másik irányba is elinduljunk, vagyis a rövid szövegek bővítését is gyakoroljuk, megtanulják.

Egyre keresem az őket érdeklő metszéspontokat: közékor és intertextualitás: Villon és Akkezdet Phiai pl.S. Olivérrel elkezdtünk beszélnii a projektfilmről, mivel őt különösen érdekli, abban maradtunk, ő lenne a rendező, és jövő héten tisztázzuk, kinek milyen feladata lesz. A dokumentálás fontosságát nem győzöm hangsúlyozni, ami nekem sokszor probléma, ez a fajta rend, elkerülhetetlen, tehát én is rengeteget tanulok.

A feltöltést még mindig élvezik, büszkén posztolják, és így a közös tudásnak értéke lesz, de a feltöltő presztízse is nő, láthatóan figyelik egymás munkáját.

Örömhét, örömórák.

 

Elejére | Újabbak | Régebbiek | Végére |
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szerinted?
Lezárt szavazások
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.